Örtoftabygdens byalag har nu skickat in sitt yttrande kring planprogrammet för del av Örtofta 21:1 till Eslövs kommun.
Som en del av arbetet genomfördes även en enkät för att samla in olika perspektiv och synpunkter från boende i bygden kring den planerade utbyggnaden i Väggarp. Syftet har varit att ge en så bred och saklig bild som möjligt av hur frågan upplevs av de som bor och verkar i området.
Enkätsvaren har skickats in till kommunen i sin helhet, inklusive samtliga fritextsvar och kommentarer precis så som de formulerats av de svarande. Byalaget har inte gjort några ändringar, tolkningar eller omformuleringar av innehållet.
I sitt yttrande har byalaget lyft både frågor och möjligheter kopplade till den föreslagna utvecklingen, med fokus på bland annat trafiklösningar, trygghet, naturvärden, byggtid, service och bygdens långsiktiga utveckling.
https://ortoftabygden.se/wp-content/uploads/2026/05/styrelsens-yttrande-på-planprogram-Väggarp.pdf
Byalaget vill tacka alla som tagit sig tid att delta i samråd, enkät och dialog under processen. Det stora engagemanget visar hur viktig frågan är för många i bygden.
Vi ser fram emot fortsatt dialog i det fortsatta planarbetet.
